flace


 

حتما شما نیز تاکنون در هنگام دانلود و یا خرید و حتی ریپ کردن یک سی‌دی صوتی، اصطلاحاتی مانند آهنگ lossless (بدون اتلاف و به معنی آهنگ خالص) و در نقطه مقابل lossy را شنیده‌اید. سوالی که در این‌جا مطرح است آنستکه چه تفاوتی میان این دو وجود دارد و چه نیازی به داشتن نسخه اصلی آهنگ (losselses) داریم؟

 

پیش از هرچیز لازم است به توضیح کامل واژه بیت‌ریت بپردازیم. مطمئنا همه شما مفهومی از این واژه در ذهن دارید . دوستداران موسیقی به خوبی این مفهوم را درک کرده و می‌توانند تفاوت میان آهنگ‌های با بیت ریت بالا و پایین را به شما بگویند.

بیت ریت بازگوکننده تعداد بیتی ( یا میزان اطلاعاتی) است که در مدت زمان مشخصی پردازش می‌شود. در فایل‌های صوتی، این اصطلاح معمولا معادل کیلوبیت در ثانیه است. برای مثال آهنگ‌هایی که از آیتونز خریداری می‌کنید، 256 کیلوبیت در ثانیه هستند، بدان معنا که 256 کیلوبیت اطلاعات در هر ثانیه آهنگ ذخیره شده است.

هرچه بیت‌ریت یک ترک صوتی بالاتر باشد به فضای بیشتری بر روی رایانه شما نیاز خواهد داشت. به طور معمول، سی‌دی‌های صوتی فضای زیادی اشغال می‌کنند و به همین علت فرایند معمول، فشرده‌سازی آن‌ها برای نگه‌داری بر روی رایانه، آی‌پاد، دراپ باکس و هرچیز دیگری است. دقیقا همین‌جا به واژه‌های اصلی متن یعنی losseless و lossy برمی‌خوریم.

 

فرمت‌های بدون اتلاف و با اتلاف

وقتی صحبت از losseless یا همان فرمت بدون اتلاف می‌کنیم بدان‌معناست که بر روی فایل اصلی هیچ تغییری اعمال نکرده‌ایم. در واقع یک ترک را از یک سی‌دی صوتی بر روی دیسک سخت رایانه ریخته‌ایم اما آن‌را فشرده‌سازی نکرده‌ایم تا تغییری بر روی اطلاعات آن حاصل نشود.

اغلب اوقات با فشرده‌سازی فایل‌ها قصد داریم شرایطی فراهم کنیم تا فضای کمتری را بر روی رایانه اشغال کنند، این فایل‌ها lossy هستند. یک آلبوم معمولی با فرمت MP3 یا AAC چیزی حدود 100 مگابایت از فضای دیسک سخت شما را اشغال می‌کند اما همین آلبوم با فرمت‌هایی مانند FLAC یا ALAC که فرمت‌هایی lossless هستند به فضایی در حدود 300 مگابایت نیاز خواهد داشت بنابراین استفاده از فرمت‌های فشرده در جهت دست‌یابی به دانلود سریع‌تر و گرفتن فضای کمتر بر روی ابزار ذخیره‌سازی، معمول شده است.

flace